Je hoort het al aan de naam een oorlog die 80 jaar duurde. De oorlog begon als een opstand in een gebied dat de Spaanse Nederlanden
werd genoemd( vroeger hete Nederland nog de Nederlanden) tegen het machtigste rijk van Europa, het Spaanse rijk dat in handen was van de Spaanse koning Filips ll.
Filips wou geen protestanten in zijn rijk omdat hij zelf katholiek was. Maar de protestanten mensen gingen de kerken van Filip aanvallen en slopen en zo kwam er een opstand. Filips rijk werd steeds groter en de Nederlanden groeiden uit elkaar (dat betekend dat Filips stuk van de Nederlanden steeds groter werd). Zijn leger veroverde veel steden zoals Brussel. Hij gebruikte deze steden als een soort kasteel maar Filip was niet al bij zijn geboorte al begonnen met de Nederlanden te veroveren. Toen hij dood ging volgde commandanten hem op en streden ze verder. In 1568 begon de oorlog pas echt, prins Willem van oranje die toen de leiding had in een stuk van de Nederlanden huurden soldaten in van Duitsland om tegen het Spaanse leger te vechten. Het geld kreeg hij van het verkopen van stukken land en vestingen ( forten). En na 80 jaar vechten kreeg de Nederlanden in 1648 weer zijn vrijheid terug.
Maak jouw eigen website met JouwWeb